Infolinka

Zeptejte se nás

7 "P"

PRACOVNĚ-PRÁVNÍ PORADY PRACOVNÍKŮM POHOSTINSTVÍ POSKYTUJE ODBOROVÝ SVAZ POHOSTINSTVÍ, HOTELŮ A CESTOVNÍHO RUCHU

Potřebujete kvalitní radu?

Pracujete v pohostinství a nevíte si rady se svými pracovně-právními záležitostmi?

Využijte INFOLINKU

Českomoravského odborového svazu pohostinství, hotelů a cestovního ruchu.
Základní informace zdarma!

Pozn.: Upozorňujeme tazatele, že odpovědi na písemné dotazy v infolince vycházejí z údajů obsažených v dotazu a nemusí být proto vždy zcela vyčerpávající.

Pište na tuto Infolinku, nebo využijte naše regionální pracoviště, které naleznete na těchto stránkách.
V případě potřeby možnost právního zastoupení.

Máte dotaz nebo potřebujete poradit?


Zodpovězené dotazy

Marek

Dotaz
10.10. 2017

Dobry den. byla mi predlozena vypoved s tim,ze jsem hrube porusil prac. podminky a za poniceni majetku hotelu,ktery jsem zadny neponicil. Vypoved jsem nepodepsal. vypoved ma hlavicku 55 odst.1.pism b) Mohu se zeptat,jake bych mel podniknout kroky.Dekuji V

Odpověď

Jedná se zřejmě o okamžité zrušení pracovního poměru (§ 55 odst. 1 písm. b) zákoníku práce), nikoli o výpověď. V tomto případě pracovní poměr končí dnem doručení okamžitého ... zobrazit více

Jedná se zřejmě o okamžité zrušení pracovního poměru (§ 55 odst. 1 písm. b) zákoníku práce), nikoli o výpověď. V tomto případě pracovní poměr končí dnem doručení okamžitého zrušení pracovního poměru, ke kterému došlo i v případě, že jste ho od zaměstnavatele odmítl převzít. Nepřevzetí tedy nic neřeší a je pro Vás spíše nevýhodou, neboť přesně neznáte obsah písemnosti. Pokud důvody okamžitého zrušení pracovního poměru považujete za nepravdivé, měl byste zaměstnavateli bez odkladu písemně sdělit, že ho považujete za neplatné a že trváte na dalším zaměstnávání.  V případě, že bude zaměstnavatel na okamžitém zrušení pracovního poměru trvat, máte možnost se domáhat určení jeho neplatnosti u soudu, žalobu je nutno podat nejpozději do dvou měsíců ode dne doručení okamžitého zrušení pracovního poměru.  skrýt více

LENKA

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
14.01. 2017

Dobrý den,pracuji jako uklízečka v Krajské zdravotní v Ústí nad Labem.Mám stanovenou 40 h. prac.dobu a a jsem ve druhé platové třídě,11000Kč hr. za měsíc.Ve smlouvě mám nápln práce ... zobrazit více

Dobrý den,pracuji jako uklízečka v Krajské zdravotní v Ústí nad Labem.Mám stanovenou 40 h. prac.dobu a a jsem ve druhé platové třídě,11000Kč hr. za měsíc.Ve smlouvě mám nápln práce Provádění komplexního těžkého úklidu po malířích s případným použitím různých mechanizačních úklidových strojů nebo úklidu velkých ploch s použitím samohybných mechanizmů..To znamená podle skupiny prací ,že bych měla dostat 12200Kč hr za měsíc.,protože Se složitostí, odpovědností a namáhavostí stoupají takzvané skupiny prací, a s nimi také garantovaná odměna. Minimální mzda představuje nejnižší úroveň, ale třeba uklízečka nastupující po malířích má právo na vyšší výdělek. Uvedené sazby platí pro týdenní pracovní dobu uklízečky, údržbáře nebo hlídače 40 hodin, bez příplatků za ztížené pracovní prostředí apod.Mockrát děkuji za vysvětlení a odpověd.S pozdravem Lenka Struhárová .Zároven mě zajímá zda zaměstnavatel neporušuje zákonik práce když dostávám 11000Kč za klasický úklid,ale nápln mé práce je těžký ulid po malířích a řemeslnících ,velkých ploch za použití strojů,mytí oken. skrýt více

Odpověď

Vzhledem k tomu, že jste zaměstnána v jiném oboru a každý obor má svá specifika, obraťte se, prosím, se svým dotazem na Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče - ... zobrazit více

Vzhledem k tomu, že jste zaměstnána v jiném oboru a každý obor má svá specifika, obraťte se, prosím, se svým dotazem na Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče - http://osz.cmkos.cz, osz_cr@cmkos.cz skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
26.07. 2016

Dobrý den.Chtěla bych se zeptat z čeho mi budou vypočítávat průměr na dovolenou pokud jsem už od 20.4 nemocná budu mít teď 11.8 ukončenou neschopnost a 12.8 nastoupím na řádnou dovolenou.

Odpověď

Vzhledem k tomu, že jste v rozhodném období, tzn. ve druhém kalendářním čtvrtletí, neodpracovala alespoň 21 dní, bude pro výpočet náhrady mzdy za dovolenou použit tzv. pravděpodobný výdělek dle ... zobrazit více

Vzhledem k tomu, že jste v rozhodném období, tzn. ve druhém kalendářním čtvrtletí, neodpracovala alespoň 21 dní, bude pro výpočet náhrady mzdy za dovolenou použit tzv. pravděpodobný výdělek dle ustanovení § 355 zákoníku práce. Pravděpodobný výdělek zaměstnavatel zjistí z hrubé mzdy, které jste dosáhla od počátku rozhodného období, popřípadě hrubé mzdy, kterou byste zřejmě dosáhla. skrýt více

Jerry

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
11.04. 2016

Hezký den , chci se zeptat k jakému svazu se přidat když chceme založit odbory (obor je úklid / ve firmách domácnostech pro města apod. ) . děkuji za pomoc - dosud nevíme jak postupovat

Odpověď

Odborovou organizaci můžete založit i u našeho odborového svazu, protože i my máme členy, kteří pracují v oboru úklidu v hotelových společnostech. Můžete využít kontakty na našich webových ... zobrazit více

Odborovou organizaci můžete založit i u našeho odborového svazu, protože i my máme členy, kteří pracují v oboru úklidu v hotelových společnostech. Můžete využít kontakty na našich webových stránkách a zaměstnanci svazu vám mohou poskytnout pomoc se založením odborové organizace. skrýt více

Dana

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
11.04. 2016

Dobrý den, mám dotaz ohledně daně a zdravotního pojištění. Pracuji na hlavní pracoví poměr jako zaměstnanec u jedné firmy, která za mne samozřejmě odvádí daň i zdrav. pojištění a na ... zobrazit více

Dobrý den, mám dotaz ohledně daně a zdravotního pojištění. Pracuji na hlavní pracoví poměr jako zaměstnanec u jedné firmy, která za mne samozřejmě odvádí daň i zdrav. pojištění a na vedlejší pracoví poměr mám živnostenský list. Letos jsem si nechala udělat daňové přiznání u účetní , která mi spočítala, že by mi měli vracet přeplatek daně a řekla mi, že na zdravotní pojišťovnu prý už ani nemusím posílát přehled, což mne dost zaráží. Nehledě na to, že mi v daňovém přiznání na řádek 65a dala odpočet na manžela, který má příjem ze zaměstnání a má i příjem z podnikání na ŽL na vedlejší prac. poměr, kde má stejně jako já zisk kolem 50000 kč. Zajímalo by mne zda je to tak správně. skrýt více

Odpověď

V případě, že provozujete tzv. vedlejší samostatnou výdělečnou činnost na základě živnostenského oprávnění, tak jste povinna podat přehled VZP a pojistné se vypočte ze skutečně dosaženého zisku. Neplatí ... zobrazit více

V případě, že provozujete tzv. vedlejší samostatnou výdělečnou činnost na základě živnostenského oprávnění, tak jste povinna podat přehled VZP a pojistné se vypočte ze skutečně dosaženého zisku. Neplatí zde minimální vyměřovací základ. I v případě, že byste byla ve ztrátě, tak přehled podat musíte. Za nedoložení přehledu může být uložena pokuta až do výše 50 tis. Kč. Slevu na manžela není možné uplatnit, vzhledem k výši jeho příjmů, které pravděpodobně přesahují limit 68 tis. Kč za rok. Doporučuji vám změnit účetní. skrýt více

Přemysl

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
02.03. 2016

Hezky den chci se zeptat pracuji jako natěrač smlouvu mam na neurčito a prac.doba týdně je 40 hod, teď přes zimu nemá zaměstnavatel práci ,chci se zeptat kolik mi musí platit výplatu když sedíme doma ale ne moji vinnou? Děkuji Přemek

Odpověď

Zaměstnavatel je povinen vám přidělovat práci v souladu s vaší pracovní smlouvou. Pokud vám práci nepřiděluje z důvodu dočasného omezení poptávky po jím nabízených službách, tak ... zobrazit více

Zaměstnavatel je povinen vám přidělovat práci v souladu s vaší pracovní smlouvou. Pokud vám práci nepřiděluje z důvodu dočasného omezení poptávky po jím nabízených službách, tak se jedná o překážku v práci na straně zaměstnavatele a podle ustanovení § 209 vám musí poskytovat náhradu mzdy ve výši nejméně 60 % průměrného výdělku. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
17.02. 2016

Dobrý den, v pracovní smlouvě mám stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin týdně. Zaměstnavatel vypracoval písemný rozvrh týdenní pracovní doby, a to 6 dnů v týdnu po 11 hodinách na 2 týdny ... zobrazit více

Dobrý den, v pracovní smlouvě mám stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin týdně. Zaměstnavatel vypracoval písemný rozvrh týdenní pracovní doby, a to 6 dnů v týdnu po 11 hodinách na 2 týdny po sobě jdoucí 5 dnů v týdnu po 8 hodinách na 2 týdny po sobě jdoucí, takže jsem odpracoval za měsíc celkem 212 hodin. Je jeho postup správný? skrýt více

Odpověď

Postup zaměstnavatele v žádném případě správný není. Pokud by bylo vyrovnávací období 4 týdny, tak je ve vámi uvedeném rozvrhu stanovená týdenní pracovní doba 40 hodin ... zobrazit více

Postup zaměstnavatele v žádném případě správný není. Pokud by bylo vyrovnávací období 4 týdny, tak je ve vámi uvedeném rozvrhu stanovená týdenní pracovní doba 40 hodin překročena o 13 hodin v týdnu, což je nepřípustné. Jedná se tedy o práci přesčas, která nemůže být součástí harmonogramu směn. Není možné naplánovat v rozvrhu směn větší počet hodin, než je stanovená týdenní pracovní doba. Vzhledem k tomu, že práci přesčas považujeme za práci výjimečnou a neplánovanou, tak je nutno důsledně dodržovat rozdíl mezi pracovní směnou, která je plánovaná a mimořádnou prací přesčas. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
26.01. 2016

Dobrý den, prosím ještě jednou o určení data skončení pracovního poměru na dobu určitou. Termín nástupu 28.01.2013 (po dobu čerpání.... viz předchozí email). Pracovní poměr na dobu určitou smí trvat ... zobrazit více

Dobrý den, prosím ještě jednou o určení data skončení pracovního poměru na dobu určitou. Termín nástupu 28.01.2013 (po dobu čerpání.... viz předchozí email). Pracovní poměr na dobu určitou smí trvat pouze po dobu max. 3 let, tedy končil by 27.01.2016 a ne 6.7.2016, kdy by zaměstnankyně XY skončila čerpání rodičovské dovolené? skrýt více

Odpověď

Pracovní poměr na dobu určitou může být sice uzavřen pouze na dobu 3 let, ale lze jej prodloužit. Umožňuje to ustanovení § 39 odst. 2 zákoníku práce. Může být prodloužen dvakrát a každé jednotlivé ... zobrazit více

Pracovní poměr na dobu určitou může být sice uzavřen pouze na dobu 3 let, ale lze jej prodloužit. Umožňuje to ustanovení § 39 odst. 2 zákoníku práce. Může být prodloužen dvakrát a každé jednotlivé prodloužení nesmí přesáhnout tři roky. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
25.01. 2016

Dobrý den,v pracovní smlouvě mám uvedeno: na dobu určitou od 28.01.2013 po dobu mateřské dovolené a rodičovského příspěvku paní XY(do 3let věku dátěte,tedy do 6.7.2016).Kdy tedy končí můj pracovní poměr na dobu ... zobrazit více

Dobrý den,v pracovní smlouvě mám uvedeno: na dobu určitou od 28.01.2013 po dobu mateřské dovolené a rodičovského příspěvku paní XY(do 3let věku dátěte,tedy do 6.7.2016).Kdy tedy končí můj pracovní poměr na dobu určitou?děkuji skrýt více

Odpověď

Formulace v pracovní smlouvě není zcela přesná, protože zaměstnankyně, kterou pravděpodobně zastupujete (z dotazu to není zcela zřejmé), může pobírat rodičovský příspěvek až do 4 let věku dítěte, zatímco ... zobrazit více

Formulace v pracovní smlouvě není zcela přesná, protože zaměstnankyně, kterou pravděpodobně zastupujete (z dotazu to není zcela zřejmé), může pobírat rodičovský příspěvek až do 4 let věku dítěte, zatímco rodičovská dovolená se dle § 196 zákoníku práce poskytuje do dosažení 3 let věku dítěte. Asi byste se měla informovat u zaměstnavatele, zda se jedná o rodičovskou dovolenou. V tom případě by váš pracovní poměr končil 6. 7. 2016. Nebo zda zaměstnankyně, kterou pravděpodobně zastupujete, bude žádat o neplacené volno do 4 let věku dítěte (kdy může rovněž pobírat rodičovský příspěvek). V tomto případě by pracovní poměr končil o 1 rok později. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
18.01. 2016

Dobrý den, kolegyně by se v červenci měla vracet z rodičovské dovolené - po 3 letech. Na dobu setrvání na rodičovské dovolené není žádný záznam - zda bude na RD 2,3 nebo 4 roky. Vycházíme z toho, že ... zobrazit více

Dobrý den, kolegyně by se v červenci měla vracet z rodičovské dovolené - po 3 letech. Na dobu setrvání na rodičovské dovolené není žádný záznam - zda bude na RD 2,3 nebo 4 roky. Vycházíme z toho, že výše rodičovského příspěvku odpovídá době 3 let a i sama zaměstnankyně o této době hovořila. Avšak nezletilému dítěti zaměstnankyně byla diagnostikována dětská mozková obrna a je tedy předpoklad, že zaměstnankyně nebude moci plnohodnotně nastoupit v dovršení 3 let věku dítěte zpět do zaměstnání.Musí zaměstnavatel vyhovět případné žádosti zaměstnankyně o prodloužení RD na 4 rok či jinou dobu? Musí zaměstnavatel umožnit zaměstnankyni jinou (pro ní vhodnou) úpravu pracovní doby nebo zkrácený prac. úvazek, pokud o to požádá? Zaměstnankyně není samoživitelka. děkuji děkuji skrýt více

Odpověď

Podle ustanovení § 196 zákoníku práce je povinností zaměstnavatele poskytnout rodičovskou dovolenou do věku 3 let dítěte. Nad tuto hranici může zaměstnavatel na základě žádosti zaměstnankyně poskytnout tzv. neplacené ... zobrazit více

Podle ustanovení § 196 zákoníku práce je povinností zaměstnavatele poskytnout rodičovskou dovolenou do věku 3 let dítěte. Nad tuto hranici může zaměstnavatel na základě žádosti zaměstnankyně poskytnout tzv. neplacené volno. Není to však jeho povinnost. Volno do 4 let věku dítěte je jinou důležitou osobní překážkou v práci na straně zaměstnance podle § 199 ZP. Zaměstnavatel může trvat na tom, aby zaměstnankyně nastoupila do práce, nebo aby ukončila pracovní poměr, protože podle § 53 ZP platí ochrana před výpovědí ze strany zaměstnavatele pouze v době, kdy je zaměstnankyně těhotná, nebo kdy zaměstnankyně čerpá mateřskou dovolenou, nebo kdy zaměstnankyně čerpá rodičovskou dovolenou. Pokud by zaměstnankyně čerpala neplacené volno do 4 let věku dítěte, aniž by byla příjemcem rodičovského příspěvku, tak už by za ni nehradil stát zdravotní pojištění. Sociální pojištění by se za tuto dobu neodvádělo, vzhledem k tomu, že zaměstnankyně nemá příjem. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
16.12. 2015

Dobrý den, před necelými dvěma lety jsem nastoupil na pozici skladník. Ve smlouvě mám napsáno Skladník. Ale smlouva jako taková je napsána jako kdybych nastupoval na pozici řadový číšník - vyplývá ... zobrazit více

Dobrý den, před necelými dvěma lety jsem nastoupil na pozici skladník. Ve smlouvě mám napsáno Skladník. Ale smlouva jako taková je napsána jako kdybych nastupoval na pozici řadový číšník - vyplývá to z jejího obsahu, jako např. práce na směny (na směny jsem za necelé 2 roky nikdy nepracoval), komunikace se zákazníkem apod. Náplň mojí práce jsem nepodepisoval, bylo mi jen řečeno co mám jako skladník dělat. Ve smlouvě je napsáno, že jsem byl v den nástupu seznámen s moji pracovní náplní. Může mi zaměstnavatel s odstupem skoro dvou let v této situaci stanovit moji pracovní náplň? A musím s touto "nově" písemně stanovenou pracovní náplní souhlasit? Děkuji moc za odpověď skrýt více

Odpověď

Jestliže máte v pracovní smlouvě uveden jako druh práce pracovní pozici skladník, tak náplň práce se nemůže od takto sjednaného druhu práce odchýlit a cokoliv, co je uvedeno v pracovní smlouvě a ... zobrazit více

Jestliže máte v pracovní smlouvě uveden jako druh práce pracovní pozici skladník, tak náplň práce se nemůže od takto sjednaného druhu práce odchýlit a cokoliv, co je uvedeno v pracovní smlouvě a nesouvisí to s výše uvedeným druhem práce je neplatné. Právo zaměstnavatele určovat pracovní náplň je tedy ohraničeno rozsahem sjednaného druhu práce nebo sjednané funkce. Je-li druh práce sjednán určitým vymezujícím způsobem, a to ve vašem případě je, tak je zaměstnavatel tímto ujednáním vázán i v otázce změn a doplňků pracovní náplně. Vždy upozorňujeme zaměstnance, aby si návrh pracovní smlouvy před jejím podpisem pečlivě prostudovali a na případné nesrovnalosti zaměstnavatele upozornili. Totéž se týká i pracovní náplně. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
07.12. 2015

Dobrý den,prosím o zodpovězení následujícího dotazu. Může účetní odečíst z FKSP částku za občerstvení, která byla vynaložena na "Vánoční večírek" zaměstnanců? Je v souladu se ... zobrazit více

Dobrý den,prosím o zodpovězení následujícího dotazu. Může účetní odečíst z FKSP částku za občerstvení, která byla vynaložena na "Vánoční večírek" zaměstnanců? Je v souladu se zákonem, aby nebyl veden 1 FKSP s paušální sumou, ze které se hradí akce vymezené zákonem, ale aby vedla každému zaměstnanci jeho osobní konto? Tímto způsobem si zaměstnanec "našetří" za rok např. 2000,-Kč a může čerpat pouze z této částky. Pokud by se kupovala např. permanentka do bazénu tak jí odečte jen těm zaměstnancům,kteří jí využijí. Sobě, protože jí nevyužívá pak neodečte nic. Tak vlastně FKSP neplní svůj účel, protože si můžete dovolit jen to, na co si "našetříte". Je tohle jednání v pořádku? Kam se máme obrátit? skrýt více

Odpověď

Bohužel vám dotaz nemohu kvalifikovaně zodpovědět, protože se u našich zaměstnavatelů, což jsou podnikatelské subjekty, FKSP nepoužívá, tzn., že se zde neuplatňuje vyhláška č. 114/2002 Sb. o FKSP v platném znění. ... zobrazit více

Bohužel vám dotaz nemohu kvalifikovaně zodpovědět, protože se u našich zaměstnavatelů, což jsou podnikatelské subjekty, FKSP nepoužívá, tzn., že se zde neuplatňuje vyhláška č. 114/2002 Sb. o FKSP v platném znění. Vzhledem k tomu, že se jedná o vyhlášku ministerstva financí, tak by bylo nejvhodnější obrátit se s dotazem přímo na toto ministerstvo. Platná vyhláška s pojmem osobní konto nepracuje, je to zřejmě otázka nastavených pravidel pro čerpání finančních prostředků z FKSP, tzn. zásad hospodaření s FKSP. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
03.12. 2015

Dobrý den, zaměstnavatel požaduje,abych uzavřel pojistku " na blbost " , která by poté sloužila ke krytí případné možné škody . Praxe je taková,že do této kategorie je přesunuta jakákoliv jiná položka, ... zobrazit více

Dobrý den, zaměstnavatel požaduje,abych uzavřel pojistku " na blbost " , která by poté sloužila ke krytí případné možné škody . Praxe je taková,že do této kategorie je přesunuta jakákoliv jiná položka, kterou ,třeba jako zničenou při přepravě na místo určení, pojišťovna jako pojistnou událost neuzná ,ale díky sjednání této pojistky by mohl být pracovník uznán viným za její znehodnocení a pojistka by kryla její náhradu . Mám nárok na náhradu nákladů spojených s pořízením této pojistky nebo je to jen na vůli zaměstnavatele, zda tyto uhradí . Děkuji za radu skrýt více

Odpověď

Zaměstnanec není povinen uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou výkonem povolání. Tato povinnost se týká pouze vybraných profesí (např. architekti, advokáti, daňoví poradci apod.), ... zobrazit více

Zaměstnanec není povinen uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou výkonem povolání. Tato povinnost se týká pouze vybraných profesí (např. architekti, advokáti, daňoví poradci apod.), pro které je stanovena zákonem. Pokud váš zaměstnavatel po vás sjednání takového pojištění požaduje, tak ať uhradí výdaje spojené s jeho sjednáním. Tyto výdaje může uplatnit jako daňově uznatelný náklad. skrýt více

Ondřej

Pracovní neschopnost a náhrada mzdy
12.11. 2015

Dobrý den, dcera, pracující jako servírka nemohla ( pro úraz ) vykonávat zaměstnání. Nastoupila na cca měsíční nemocenskou , kterou v současné době ukončila. Zároveň jí bylo zaměstnavatelem sděleno, ... zobrazit více

Dobrý den, dcera, pracující jako servírka nemohla ( pro úraz ) vykonávat zaměstnání. Nastoupila na cca měsíční nemocenskou , kterou v současné době ukončila. Zároveň jí bylo zaměstnavatelem sděleno, že část nemocenské , kterou by měl proplácet, jí z důvodu nedostatku peněz neproplatí . Existuje nějaký kontrolní systém , který by toto odhalil ,nebo je takové případy nutné samostatně hlásit - případně kam ? Napadla nás pouze OSSZ , pod kterou dcera spadá ... Díky za případnou odpověď skrýt více

Odpověď

V případě dočasné pracovní neschopnosti se od 4. do 14. dne poskytuje tzv. náhrada mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku dle § 192 zákoníku práce. Tuto náhradu mzdy vyplácí ... zobrazit více

V případě dočasné pracovní neschopnosti se od 4. do 14. dne poskytuje tzv. náhrada mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku dle § 192 zákoníku práce. Tuto náhradu mzdy vyplácí zaměstnavatel ze mzdových prostředků. Od 15. dne dočasné pracovní neschopnosti jsou vypláceny nemocenské dávky okresní správou sociálního zabezpečení. Pokud zaměstnavatel nevyplatil výše uvedenou náhradu mzdy, tak je možné podat stížnost na oblastní inspektorát práce, protože zaměstnavatel nesplnil povinnost uloženou mu v ustanovení § 192 ZP, za což mu dle zákona o inspekci práce hrozí pokuta až do výše 200 tis. Kč. OSSZ nemůže kontrolovat, zda zaměstnavatel náhradu mzdy vyplatil. K tomu je příslušná inspekce práce. skrýt více

anonymní dotaz

vyplneni dotazu na webu www.phcr.cz
12.10. 2015

Dobry den, Nastoupil jsem do prace 4.10. a vyplatni den je 9.10. dostanu cast mzdy na ucet? Bude v poradku, kdyz mi neposlou mzdu toho 9.10?

Odpověď

Mzda za měsíc říjen je splatná v listopadu. Mzdu za odpracovaný říjen 2015 dostanete tedy až 9. listopadu 2015.

anonymní dotaz

nárok na dovolenou - krácení
01.10. 2015

Dobrý den, mám dotaz. Zaměstnankyně má nárok na peněžitou pomoc v mateřství od 19.12.2014 do 2.7.2015. od 3.7.2015 do konce roku je na rodičovské dovolené. Po peněžité pomoci v mateřství zažádala zaměstnavatele o ... zobrazit více

Dobrý den, mám dotaz. Zaměstnankyně má nárok na peněžitou pomoc v mateřství od 19.12.2014 do 2.7.2015. od 3.7.2015 do konce roku je na rodičovské dovolené. Po peněžité pomoci v mateřství zažádala zaměstnavatele o čerpání dovolené. Zaměstnankyně pracovala 1 den v týdnu, ( individuální rozvrh - pouze pátky). Má nárok za rok 2015 na 1 den dovolené nebo dojde ke krácení dovolené o 0,5 dne. Děkuji skrýt více

Odpověď

Zaměstnankyně splnila v roce 2015 dovolenou za kalendářní rok (odpracovala alespoň 60 dnů), protože čerpání mateřské dovolené se pro účely dovolené posuzuje jako výkon práce. Ke krácení dovolené ... zobrazit více

Zaměstnankyně splnila v roce 2015 dovolenou za kalendářní rok (odpracovala alespoň 60 dnů), protože čerpání mateřské dovolené se pro účely dovolené posuzuje jako výkon práce. Ke krácení dovolené v tomto případě nedochází, protože zaměstnankyně požádala o dovolenou tak, aby navazovala bezprostředně na skončení mateřské dovolené, a dle § 223 odst. 1 zákoníku práce dovolenou vyčerpanou před nástupem rodičovské dovolené nelze z důvodu čerpání rodičovské dovolené krátit. Připomínám, že zaměstnankyně má nárok na plnou výměru dovolené, nikoli pouze na jeden den. skrýt více

anonymní dotaz

Minimální mzda a mzdový výměr
01.09. 2015

Zaměstnanec pracující v jednosměnném provozu 7 hodin denně, 5 dní v týdnu má v současné době mzdový výměr stanovený tak, že základní měsíční mzda činí 9 000 Kč + bonus ve ... zobrazit více

Zaměstnanec pracující v jednosměnném provozu 7 hodin denně, 5 dní v týdnu má v současné době mzdový výměr stanovený tak, že základní měsíční mzda činí 9 000 Kč + bonus ve výši do 5 000 Kč v případě, že plní své povinnosti ke spokojenosti zaměstnavatele, přičemž výše bonusu je závislá na rozhodnutí nadřízeného pracovníka. Zaměstnanec vykonává práce spadající do 3. skupiny zaručené mzdy, po přepočtení by tedy měla jeho měsíční mzda činit minimálně 9 800 Kč, což činí. Nyní ale zaměstnanec požaduje zvýšení mzdového výměru na základní měsíční mzdu ve výši 9 800 Kč v souvislosti se zvýšením minimální a zaručené mzdy. Já se však domnívám, že není třeba měnit mzdový výměr, pokud jeho mzda dosahuje požadované výše, avšak v případě, že by nadřízený pracovník nebyl spokojen s prací zaměstnance a nedal mu žádný bonus, musí však být ve mzdě zúčtováno dorovnání, tedy 800 Kč k základní měsíční mzdě. Je můj názor správný? Zaměstnavatel nemá mzdy upraveny kolektivní smlouvou. Nebo jinak - je stanovení mzdového výměru omezeno hranicí minimální mzdy? skrýt více

Odpověď

K Vašemu dotazu ohledně zaručené mzdy – mzdový výměr skutečně měnit nemusíte, ale pokud by zaměstnanec z důvodu snížení nebo nevyplacení stanoveného bonusu nedosáhl zákonné ... zobrazit více

K Vašemu dotazu ohledně zaručené mzdy – mzdový výměr skutečně měnit nemusíte, ale pokud by zaměstnanec z důvodu snížení nebo nevyplacení stanoveného bonusu nedosáhl zákonné nejnižší úrovně zaručené mzdy, tak je zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout doplatek. Nejnižší úroveň zaručené mzdy ve 3. skupině prací činí v roce 2015 dle příslušného nařízení vlády (č. 567/2006 Sb.)  11 200 Kč. Současně vás upozorňuji na skutečnost, že od 1. 1. 2016 činí nejnižší úroveň zaručené mzdy ve 3. skupině prací 12 100 Kč. skrýt více

anonymní dotaz

Stravné
31.08. 2015

Dobrý den, mám dotaz ohledně nároku na cestovní náhrady, včetně stravného, u zaměstnance, který nastoupí do svého stanoveného místa výkonu práce na mimořádnou směnu mimo svůj rozpis směn. ... zobrazit více

Dobrý den, mám dotaz ohledně nároku na cestovní náhrady, včetně stravného, u zaměstnance, který nastoupí do svého stanoveného místa výkonu práce na mimořádnou směnu mimo svůj rozpis směn. Bohužel jsem se v různých publikacích setkala s různými výklady této nejednoduché problematiky. skrýt více

Odpověď

Z Vašeho dotazu k cestovním náhradám není zcela zřejmé, zda se jedná o zaměstnance o pracovní cestu. Pokud by byl zaměstnanec vyslán na pracovní cestu a vykonával práci, tak mu náleží ... zobrazit více

Z Vašeho dotazu k cestovním náhradám není zcela zřejmé, zda se jedná o zaměstnance o pracovní cestu. Pokud by byl zaměstnanec vyslán na pracovní cestu a vykonával práci, tak mu náleží cestovní náhrady v souladu s ustanovením § 151 a následujících zákoníku práce. Pokud koná během pracovní cesty práci nad rámec svého rozvrhu směn, tak mu kromě cestovních náhrad přísluší dosažená mzda a příplatek za práci přesčas. skrýt více

anonymní dotaz

příplatky za práci v sobotu a neděli
09.08. 2015

Dobrý den,mám dotaz ohledně příplatků za práci v sobotu a v neděli.Pracuji dlouhý a krátký týden.Panem majitelem nám bylo řečeno,ze se na nás příplatky nevstahují.Prosím o odpoveď.V zakoníku ... zobrazit více

Dobrý den,mám dotaz ohledně příplatků za práci v sobotu a v neděli.Pracuji dlouhý a krátký týden.Panem majitelem nám bylo řečeno,ze se na nás příplatky nevstahují.Prosím o odpoveď.V zakoníku práce jsem našla že ano.Pokud ano,tak jaký příplatek se na nás vztahuje.Předem děkuji za odpověď. skrýt více

Odpověď

Na příplatky za práci v sobotu a neděli máte nárok podle ustanovení § 118 zákoníku práce, a to ve výši 10 % průměrného výdělku za dobu práce v sobotu a neděli. Příplatek je ... zobrazit více

Na příplatky za práci v sobotu a neděli máte nárok podle ustanovení § 118 zákoníku práce, a to ve výši 10 % průměrného výdělku za dobu práce v sobotu a neděli. Příplatek je povinný. Pokud jej zaměstnavatel neposkytuje, tak se dopouští porušení zákona. Můžete na majitele podat stížnost na oblastním inspektorátu práce. skrýt více

anonymní dotaz

stravné
29.07. 2015

Popis situace : Byli jsme vysláni na služební cestu (školení). Náklady na tuto služební cestu jsou cca 2800,-Kč – tj. ubytování a stravování. Náklady ve výši 2800,-Kč se hradí na ... zobrazit více

Popis situace : Byli jsme vysláni na služební cestu (školení). Náklady na tuto služební cestu jsou cca 2800,-Kč – tj. ubytování a stravování. Náklady ve výši 2800,-Kč se hradí na místě v hotovosti, oproti dokladu a musí se uhradit obě položky. V místě není možno sehnat náhradní stravování. Zaměstnavatel nám po návratu na základě „cesťáku“ a doložení dokladu o zaplacení celé částky hradí ubytování v plné výši, stravování nám hradí formou stravného dle předpisů. Rozdíl si musíme hradit sami. Je tento postup správný? Děkuji za pomoc skrýt více

Odpověď

Zaměstnavatel postupuje při poskytování stravného při pracovní cestě podle ustanovení § 163 zákoníku práce, kde jsou stanoveny výše částek stravného podle délky trvání pracovní ... zobrazit více

Zaměstnavatel postupuje při poskytování stravného při pracovní cestě podle ustanovení § 163 zákoníku práce, kde jsou stanoveny výše částek stravného podle délky trvání pracovní cesty. Doplatek do rozdílu ceny vám není povinen poskytovat. Ve vnitřním předpisu nebo v kolektivní smlouvě však lze sjednat vyšší stravné. skrýt více

anonymní dotaz

specifikace mzdového výměru
24.06. 2015

Dobrý den, pracuji jako referent v CK: zajímalo by mne,zda lze jen předat ze strany zaměstnavatele zaměstnanci nový mzdový výměr (nic jsem však s nikým nekonzultovala ani ústně, jen mi to bylo písemnou formou předáno a ... zobrazit více

Dobrý den, pracuji jako referent v CK: zajímalo by mne,zda lze jen předat ze strany zaměstnavatele zaměstnanci nový mzdový výměr (nic jsem však s nikým nekonzultovala ani ústně, jen mi to bylo písemnou formou předáno a žádné převzetí jsem, nepodepsala... - k textu: Zaměstnanec a zaměstnavetel se dohodli, že zda je sjednána již s přihlédnutím k případné práci přesčas. Nejvyšší rozsah práce přesčas, kterou může zaměstnavatek zaměstnanci nařídit a která bude zaměwtnancem vykonávána bBEZ NÁROKU ZA PRÁCI PŘESČAS NEBO NA NÁHRADNÍ VOLNO, se stanovuje na 150 hodin v příslušném kalendářním roce v souladu s ustanovením §96 zákoníku práce. - můj dotaz je toto právně přípustné, nebo jen předáním s tímto musím souhlasit? - je to dle zákona, že nemám nárok na kompenzaci za práci přesčas nebo se jen tímto zaměstnavatel pojistil, že nebudu nic nárokovat, i když bych dle zákona měla mít vše uhrazeno/náhrazeno volnem? - mohu tot znění odmítnout nebo je to skutečně dáno závazně dle zákona? Velké díky za Vaši odpověď!!! skrýt více

Odpověď

Mzdový výměr je jednostranné opatření zaměstnavatele, kterým stanoví zaměstnanci mzdu (viz § 113 odst. 1 zákoníku práce). Nejedná se tedy o smlouvu o mzdě či mzdu sjednanou. Zaměstnavatel však nemůže ... zobrazit více

Mzdový výměr je jednostranné opatření zaměstnavatele, kterým stanoví zaměstnanci mzdu (viz § 113 odst. 1 zákoníku práce). Nejedná se tedy o smlouvu o mzdě či mzdu sjednanou. Zaměstnavatel však nemůže jednostranně rozhodnout, že mzda může být stanovena nebo určena s ohledem na případný výkon práce přesčas. O tomto se musí se zaměstnancem dohodnout v samostatné písemné dohodě (viz § 114 odst. 3 ZP). Jestliže jste takovou dohodu nepodepsala, tak vám musí zaměstnavatel poskytovat příplatek za práci přesčas, který má přednost před poskytnutím náhradního volna. skrýt více

Alena

výstupní prohlídka
11.05. 2015

Dobrý den, prosím o odpověď kdo hradí výstupní prohlídku, zaměstnavatel nebo zaměstnanec. Pracuji jako recepční a výpověď jsem podávala já, pokud to má nějaký vliv. Děkuji.

Odpověď

Výstupní prohlídka se podle vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách provádí na základě žádosti zaměstnance. Výstupní lékařskou prohlídku není nutné ... zobrazit více

Výstupní prohlídka se podle vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách provádí na základě žádosti zaměstnance. Výstupní lékařskou prohlídku není nutné provést, pokud vykonáváte práci zařazenou do kategorie první podle zákona o ochraně veřejného zdraví a pokud u vás nebyla zjištěna v době výkonu práce u zaměstnavatele nemoc z povolání, ohrožení nemocí z povolání nebo pracovní úraz. Kategorizaci prací je povinen provést zaměstnavatel. Obecně platí, že náklady související s pracovnělékařskou péčí (tj. vstupními, preventivními a výstupními prohlídkami) hradí zaměstnavatel. skrýt více

Eva Šmerdová

Dovolená
11.05. 2015

Dobrý den, už jednou jsem se vás ptala a dostala odpověď, ale bohužel ten můj dotaz nemohu z5 najít, zřejmě kvůli novým stránkám, proto se na vás obracím znovu...jaký mám nárok na dovolenou když dělám krátký dlouhý týden, konkrétně které dny se mi započítávají do ... zobrazit více

Dobrý den, už jednou jsem se vás ptala a dostala odpověď, ale bohužel ten můj dotaz nemohu z5 najít, zřejmě kvůli novým stránkám, proto se na vás obracím znovu...jaký mám nárok na dovolenou když dělám krátký dlouhý týden, konkrétně které dny se mi započítávají do dovolené v tom konkrétním týdnu? Když mám krátký týden a jako dovolenou si napíšu st, čt, což jsou dny, které mám být v práci, započítávají se mi pouze ty dny? Popřípadě, jak můžu zaměstnavateli prokázat, že mám v tomto případě pravdu? Děkuji Šmerdová skrýt více

Odpověď

Při čerpání dovolené v nerovnoměrně rozvržené pracovní době se do dovolené skutečně započítávají pouze ty dny, na které vám podle harmonogramu směn připadla směna. Celkovou výměru dovolené v režimu nerovnoměrně rozvržené pracovní doby upravuje ustanovení § 213 ... zobrazit více

Při čerpání dovolené v nerovnoměrně rozvržené pracovní době se do dovolené skutečně započítávají pouze ty dny, na které vám podle harmonogramu směn připadla směna. Celkovou výměru dovolené v režimu nerovnoměrně rozvržené pracovní doby upravuje ustanovení § 213 odst. 4 zákoníku práce. Z tohoto ustanovení lze dovodit, že se vám do dovolené započítávají pouze plánované směny. skrýt více